SEO voor Dierosteopaten #5: Aan de slag met bloggen!

bloggen

Vorige week kon je lezen waarom bloggen voor jou als dierosteopaat een goed idee is. Het ligt voor de hand dat je blogartikelen gaat schrijven over jouw vakgebied. Je kunt tips en informatie geven aan diereigenaren (jouw doelgroep!) of case studies beschrijven. Maar hoe pak je dat het beste aan? Bloggen is een vak apart. Het is niet simpelweg een kwestie van een foutloze tekst kunnen schrijven; internetgebruikers (en dus ook jouw website bezoekers) zijn ongeduldig, kritisch en hebben een zeer korte aandachtsspanne. Door het toepassen van de onderstaande tips kun je profiteren van de voordelen van bloggen voor je zakelijke website.

Tips voor zakelijk bloggen

#1. Besteed voldoende aandacht aan je blogtitels

Een goed blogartikel begint met een goede, pakkende titel. Het is echt de moeite waard om hier gewoon even wat extra tijd aan te besteden! Een goede titel zorgt er niet alleen voor dat het artikel de aandacht trekt. Het zorgt er ook voor dat het vaker wordt gelezen en gedeeld op sociale media.   

#2. Kies een geschikt lettertype voor de body tekst

Als ik het heb over de ‘body’ tekst dan bedoel ik de daadwerkelijke inhoud van een blogartikel. Wil je graag een uniek of opvallend lettertype voor de titel? Helemaal prima. Maar zorg altijd dat het lettertype dat je gebruikt voor de body tekst duidelijk, eenvoudig en goed leesbaar is. Lettertypes als Arial, Verdana, Helvetica, Calibri of New Times Roman zijn hier heel geschikt voor. 

#3. Maak je blogartikelen makkelijk verteerbaar

De meeste mensen lezen liever geen lange lappen tekst op het internet. Dat betekent niet dat je geen lange blogartikelen moet schrijven – sterker nog, lange artikelen scoren beter in Google! Wat je wel moet doen is voorkomen dat je lezers afhaken. Dat kun je doen door je artikel in hapklare brokken te verdelen. Dat betekent je paragrafen voorzien van subtitels die vertellen waar de betreffende paragraaf over gaat.Ook lijstjes met bulletpoints en uitgelichte quotes zijn handig om je content beter verteerbaar te maken. Zorg dat het eindresultaat een logisch en leesbaar geheel is zodat het gewoon prettig is om te lezen

#4. Probeer zoveel mogelijk korte zinnen te schrijven

Lange zinnen maken een artikel minder goed leesbaar. Probeer jezelf er tijdens het schrijven dan ook steeds aan te herinneren om korte zinnen te gebruiken. Het is het beste als een zin niet meer dan 20 woorden bevat. Het is helemaal niet erg als je er zo nu en dan wel een lange zin doorheen gooit, maar liever niet meer dan één lange zin per alinea.

#5. Controleer je blogartikelen voor je ze publiceert

Ik hoef je waarschijnlijk niet te vertellen dat je een spellingchecker moet gebruiken. Maar zorg ook dat je een blogartikel goed doorleest voor je het publiceert. Als ik overdag of ’s avonds een artikel schrijf, vind ik het prettig om het de volgende ochtend met een fris hoofd even te proofreaden. Vaak kom je dan toch nog een paar kleine foutjes tegen die je eerder niet had opgemerkt. Check niet alleen op spelling- en grammaticafouten, maar ook of de zinnen goed lopen en of het artikel logisch is opgebouwd. Als je niet op je eigen oordeel vertrouwd, vraag dan iemand anders om het even door te lezen.

#6. Link naar gerelateerde blogartikelen

Interne links zijn goed voor SEO. Kijk dus altijd of er gelegenheid is om binnen een blogartikel te linken naar andere blogartikelen op je site (gerelateerd aan het onderwerp). Zo kun je je bezoekers beter informeren en motiveren om meer van jouw blogartikelen te lezen.

#7. Publiceer consistent

Een van de meest voorkomende fouten bij bloggen is dat mensen in het begin heel fanatiek gaan bloggen, om vervolgens maandenlang niets te publiceren. Dat werkt niet. Bloggen vereist een bepaalde consistentie. Je hoeft echt niet elke dag een blogpost te publiceren. Bekijk van tevoren wat realistisch is voor jou. Denk je dat het je lukt om elke week een nieuw blogartikel te schrijven? Kies dan een vaste dag uit waarop je dat publiceert. Die consistentie wordt niet alleen gewaardeerd door Google, maar ook door je vaste bezoekers; zo geef je ze iets om naar uit te kijken. Het is ook zeker aan te raden om gewoon altijd wat artikelen achter de hand te hebben voor drukke periodes. Zo kun je consistent blijven posten, ook als je eens een keer geen tijd hebt.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.