In deel 2 van de blogserie SEO voor Dierosteopaten kon je lezen naar welke ranking factors Google zoal kijkt om jouw website te beoordelen. Je weet nu dus wat er belangrijk is bij het vindbaar maken van je dierosteopathie website. Maar hoe zet je die kennis om naar concrete werkzaamheden? Om te beginnen wil ik je adviseren om de content die je al op je site hebt staan eens kritisch onder de loep te nemen. De onderstaande tips kunnen je daarbij helpen!
#1. Zorg voor consistentie in de tone of voice van je content
Als je je bezoekers op de ene pagina aanspreekt met ‘u’ en op de andere pagina met ‘je’ dan is het tijd om een keus te maken. Ik ga je niet vertellen dat een informele schrijfstijl beter is dan een formele schrijfstijl, of andersom. Dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur, en wat jij met je onderneming wil uitstralen. Maar het is wel belangrijk dat je een keus maakt en ervoor zorgt dat alle content dezelfde tone of voice heeft. Zo kom je meteen een stuk professioneler over!
#2. Maak het bezoekers makkelijk om contact met je op te nemen
Waarschijnlijk is je voornaamste doel dat mensen contact met je opnemen. Biedt daarom verschillende manieren waarop ze dat kunnen doen. Niet iedereen vindt het prettig om te bellen, dus een mailadres, contactformulier of misschien zelfs de mogelijkheid om te WhatsAppen zijn een goede aanvulling op je telefoonnummer. Zorg dat je contactpagina in één oogopslag te vinden is en zet je contactgegevens ook in de footer van je site, zodat ze op elke pagina zichtbaar zijn.
#3. Schrijf een goede About pagina
Het maakt niet uit of de pagina ‘About’, ‘Over’, ‘Over mij’ of ‘Over ons’ heet. Maar een dierosteopathie website heeft sowieso een pagina nodig waar je iets verteld over jezelf en je onderneming. Hou bij het schrijven van deze pagina in gedachten dat je bezoekers vooral willen weten wat jij voor hen kan betekenen. De About pagina behoort vaak tot de meest bezochte pagina’s van je site. Zorg dus ook dat je je bezoekers herinnert aan wat jij wil dat ze uiteindelijk doen (namelijk contact met jou opnemen!). Dit kun je realiseren door aan onderaan je tekst een linkje naar je contactpagina en eventueel subtiele verwijzing naar je social media pagina’s te zetten.
#4. Laat al je website teksten proofreaden
Jij bent de dierosteopaat. Dus jij bent de aangewezen persoon om over je onderneming te vertellen en duidelijk te maken wat je als osteopaat voor mensen kunt betekenen. Maar tenzij je daarnaast ook een ongekend schrijftalent hebt, zal niemand van je verwachten dat je foutloze teksten schrijft die grammaticaal perfect in elkaar zitten. Ik raad je dan ook sterk aan om je website content te laten proofreaden. Het liefst door een professionele copywriter natuurlijk, maar als je budget dat (nog) niet toelaat dan heb je vast wel iemand in je netwerk die bijvoorbeeld columns schrijft/goed is in Nederlands/6 boeken per week verslindt. Natuurlijk kun je zelf een spellingscheck over je webteksten heen halen, maar het gaat niet alleen om spelling. Het is altijd goed om een second opinion te krijgen – waarschijnlijk ziet een ander dingen waar jij niet aan gedacht had. Misschien gebruik je onbewust wel te veel vakjargon, of heb je de neiging van de hak op de tak te springen. Als je website teksten in de basis sterk zijn, dan wordt SEO straks een stuk eenvoudiger!
#5. Voorzie elke tekst van een afbeelding
Mensen zijn visueel ingesteld. Onderzoeken hebben uitgewezen dat een webpagina die alleen uit tekst bestaat, minder vaak wordt gelezen dan een webpagina waarbij de tekst is voorzien van een afbeelding. En die afbeelding is ook onderdeel van je content. Het moet natuurlijk wel een relevante afbeelding zijn die te maken heeft met het onderwerp van de tekst. Ook de kwaliteit van je afbeeldingen is belangrijk. Gebruik geen pixelige of slecht belichte foto’s. En vooral… (en dan komen we bij #6)
#6. Pluk niet zomaar afbeeldingen van het internet
Niemand zal van je verwachten dat jij zelf allemaal fantastische foto’s hebt gemaakt die je voor je eigen website kunt gebruiken. Natuurlijk heeft dat wel de voorkeur. Misschien kun je eens een sessie doen met een fotograaf! Maak dan van tevoren even een lijstje met wat voor soort foto’s je allemaal nodig hebt, zodat je voldoende hebt om je website van relevante afbeeldingen te voorzien. Mocht je (nog) geen goede foto’s hebben, pluk dan vooral niet zomaar afbeeldingen van het internet. Op heel veel foto’s zit namelijk auteursrecht. Als jij die zomaar op je site plaatst zonder eerst toestemming te vragen aan de rechthebbende, dan bestaat er een kans dat je hier vroeger of later problemen mee krijgt. Moet je dan betalen voor foto’s? Dat hoeft niet! Er zijn tegenwoordig namelijk veel sites waar je helemaal gratis rechtenvrije foto’s kunt vinden. Kijk bijvoorbeeld eens op Unsplash, Pexels of Splitshire. Je kunt ook op CC Search naar foto’s zoeken. Als je dan naar filters gaat en bij licenties ‘Public Domain Mark’ aanvinkt, krijg je alle foto’s te zien die je gewoon mag gebruiken.