SEO voor Dierosteopaten #2: Ranking Factors

Nederlandse Vereniging Dierosteopathie

SEO voor Dierosteopaten #2: Ranking Factors

ranking factors

In deel 1 van SEO voor Dierosteopaten kon je lezen wat SEO is en waarom het voor jou als dierosteopaat zo belangrijk is. Mensen die op zoek zijn naar een dierosteopaat, maken (net als bijna iedereen) gebruik van Google. En Google gebruikt zogeheten ranking factors om te bepalen op welke plek jouw webpagina’s in de zoekresultaten komen. Als jij weet welke ranking factors belangrijk zijn, kun je je site optimaliseren en zo zorgen dat je beter gevonden wordt. Er zijn wel 200+ ranking factors die door de zoekmachines worden meegenomen. Maar maak je geen zorgen; we hebben de belangrijkste voor je op een rijtje gezet.

Wat zijn de belangrijkste ranking factors?

#1. Laadtijd

Er is één ding dat alle internetgebruikers gemeen hebben: ongeduld. Let maar eens op je eigen surfgedrag. Wat doe je als je naar een website gaat die niet snel genoeg laadt? Zet je rustig een kopje thee tot de pagina’s geladen zijn? Waarschijnlijk niet. Als je zoals de meeste mensen bent, dan klik je de website weg en ga je naar een andere site. Je wil voorkomen dat mensen jouw website wegklikken, dus moet je ervoor zorgen dat jouw laadtijden zo kort mogelijk zijn. Elke seconde telt!

#2. Mobielvriendelijkheid

Steeds meer mensen maken gebruik van mobiele apparaten (tablets, smartphones) om te internetten. Sterker nog, het grootste deel van je bezoekers komt via een mobiel apparaat op je website terecht! Het is dan ook van essentieel belang dat je website mobielvriendelijk is. Of nog liever: responsive. Een responsive site is in staat om zich automatisch aan te passen aan het apparaat waarop de site bekeken wordt. Met andere woorden: als jouw website responsive is, is hij qua uiterlijk en gebruiksvriendelijkheid altijd goed. Niet alleen op desktop computers en laptops, maar ook op tablets en smartphones. Die mobielvriendelijkheid is sinds een paar jaar ook een ranking factor voor Google. Er is nu zelfs sprake van een zogeheten ‘mobile first index’. Dat betekent dat je website eerst wordt beoordeeld op de mobiele versie. Als de mobiele versie niet goed in elkaar zit, dan zal je website waarschijnlijk niet zo goed scoren in zoekresultaten. Zelfs niet als je desktop website helemaal geweldig is.

#3. Veiligheid

Google vindt het heel belangrijk dat iedereen die van de zoekmachine gebruik maakt, dat veilig kan doen. Https is dan ook een belangrijke ranking factor. Https krijg je wanneer er een ssl-certificaat op je site geïnstalleerd is. Dat certificaat zorgt ervoor dat alle informatie die wordt uitgewisseld tussen de server en de browser van de bezoeker, versleuteld is. Zo’n ssl-certificaat krijg je vaak voor een paar euro extra van je hosting partij, of zelfs helemaal gratis. Kleine moeite dus om dat even aan te vragen. En websites die geen ssl hebben (daarbij zie je dus http:// voor de domeinnaam in plaats van https://) scoren niet alleen lager in zoekresultaten – ze worden ook door sommige browsers (waaronder Google Chrome) als onveilig aangemerkt.

#4. Content

Google wil niet alleen snelle, mobielvriendelijke en veilige websites aan gebruikers tonen – ze willen ook zorgen dat zij de content vinden waar ze naar op zoek zijn. Relevante en kwalitatief hoogwaardige content. Maar simpelweg je pagina’s vullen met informatie en daar vervolgens niet meer naar omkijken is niet voldoende.

ranking factors

Als Google ziet dat jij regelmatig nieuwe content publiceert (bijvoorbeeld in de vorm van blogposts) dan zul je hoger scoren dan osteopaten die dat niet doen. Het belangrijkste op het gebied van content? Dat het UNIEKE content is. Teksten van andere websites kopiëren (duplicate content) wordt keihard afgestraft door Google.  Zou je dat consistent doen, dan kan het zelfs dat je website helemaal niet meer gevonden wordt. Als je daarentegen de tijd neemt om unieke en relevante content te schrijven die nuttige informatie bevat, dan kun je al snel in de zoekresultaten stijgen.

#5. Backlinks

Om te bepalen waar jij in de zoekresultaten terecht komt, kijkt Google kijkt niet alleen naar jouw website, maar ook naar wat andere sites over jou zeggen – en vooral wat de ranking van die websites is. Stel, je bent paardenosteopaat en een bevriende hoefsmid wil wel een linkje naar jouw website op zijn site plaatsen. Als die hoefsmid dan zelf een populaire en goed bezochte website heeft die hoog scoort in Google, dan denkt Google: “Ah, als deze hoog scorende site naar de paardenosteopaat linkt, dan zal het wel goed zitten.” Bij het verkrijgen van backlinks is het wel belangrijk om de relevantie in de gaten te houden. Een hoefsmid of ruiterzaak die naar een paardenosteopaat linkt ligt voor de hand. Maar een backlink vanaf een elektronicazaak is eigenlijk niet logisch. Voor alle backlinks geldt: kwaliteit en relevantie is belangrijker dan kwantiteit!

Goed, je weet nu welke ranking factoren belangrijk zijn. Volgende week geef ik een aantal concrete tips waar je zelf mee aan de slag kunt!

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.