SEO voor Dierosteopaten #1: Wat is SEO en waarom is het belangrijk?

Als dierosteopaat heb je waarschijnlijk een eigen website. Maar daar heb je niets aan als je website niet gevonden kan worden door de juiste mensen. Een website vindbaar maken doe je met SEO. Maar wat is SEO? In dit eerste deel van SEO voor Dierosteopaten leg ik kort uit wat SEO is en waarom het voor jou als dierosteopaat zo belangrijk is.

Wat is SEO?

Wat is SEO? SEO (Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie) is een verzameling van handelingen die gericht zijn op het vindbaar maken van een website in organische (niet-betaalde) zoekresultaten van zoekmachines. Het gaat daarbij om uiteenlopende handelingen, zoals het uitvoeren van zoekwoord-onderzoek (vaststellen welke zoektermen je doelgroep gebruikt om te vinden wat ze zoeken om het internet), het schrijven van content en het plaatsen van links.

Samen zorgen die handelingen ervoor dat website beter geïndexeerd kan worden door zoekmachines, om de ranking van je website te verbeteren en om te zorgen dat je meer bezoekers krijgt – en uiteindelijk dus meer omzet draait. Het draait echter niet alleen om het creëren van een zoekmachine-vriendelijke website, maar ook het verbeteren van je site voor mensen. Deze principes gaan hand-in-hand. Als jij een gebruiksvriendelijke website hebt die de juiste informatie verschaft en waar bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken, zullen ze sneller geneigd zijn om contact met je op te nemen voor het maken van een afspraak.

Waarom is SEO zo belangrijk voor mij als dierostepaat?

Het meeste van het het webverkeer is afkomstig van grote commerciële zoekmachines zoals Google. Of mensen nu op zoek zijn naar producten, diensten, informatie of vermaak, Google is voor de meeste internetgebruikers de primaire navigatiemethode.

Als Google jouw website niet kan vinden en indexeren, loop je heel veel bezoekers mis. Want dat betekent dat je doelgroep je website ook niet kan vinden.

De zoekwoorden die mensen intypen in zoekmachines zijn heel waardevol. Als je de meest gebruikte zoekwoorden van je doelgroep kunt vaststellen en deze in je SEO-strategie implementeert, kun je via Google de juiste doelgroep naar je website trekken. Investeren in SEO levert je uiteindelijk aanzienlijk meer op dan welke andere marketingtactiek dan ook.

Wordt mijn website zonder SEO niet gevonden?

Zoekmachines zijn heel slim, maar ze hebben wel wat hulp nodig. De mensen achter de grote zoekmachines zijn constant bezig met het verbeteren van hun algoritmes, zodat ze gebruikers zoekresultaten kunnen bieden die beter aansluiten op wat ze zoeken.

Als je geen aandacht besteedt aan SEO, zul nooit hoog in de zoekresultaten van Google terecht komen. En dat is heel belangrijk, want uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste pagina met zoekresultaten.

wat is seo

“Dat maakt niet uit, want ik heb genoeg aan mond-tot-mond reclame,” hoor ik osteopaten weleens zeggen. Maar is dat wel echt zo? Stel dat een van jouw vaste klanten aan een kennis vertelt dat jij een goede osteopaat bent. Die kennis is nieuwsgierig en googelt jouw naam. Maar jij hebt niets aan SEO gedaan, dus je website is niet te vinden. Maar bij het zoeken komt de kennis wel een andere osteopaat tegen (jouw concurrent) die toevallig in de buurt zit en goede referenties heeft. En zo ben jij een potentiele klant kwijtgeraakt.

Doe je als dierosteopaat niets aan SEO, dan zal je website zo diep in de zoekresultaten begraven worden dat niemand je zal kunnen vinden. Het World Wide Web is een zeer competitieve omgeving, en de osteopaten die voldoende aandacht besteden aan SEO hebben een grote voorsprong ten opzichte van de osteopaten die dat niet doen.

In deel 2 van SEO voor Dierosteopaten leg ik uit wat jij precies kunt doen om jouw website beter vindbaar te maken voor je doelgroep. En nee, daar heb je geen technische kennis voor nodig!

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.