SEO voor Dierosteopaten #6: social media

Nederlandse Vereniging Dierosteopathie

SEO voor Dierosteopaten #6: social media

social media

In SEO voor Dierosteopaten #5: Aan de slag met bloggen! gaf ik een aantal tips om aan de slag te gaan met bloggen. Maar we zijn er nog niet! Hoewel bloggen helpt om je dierosteopathie website beter vindbaar te maken, is het slim om ook gebruik te maken van social media om je blogposts te delen. Het kan best intimiderend zijn om aan de slag te gaan met social media voor zakelijk gebruik. Daarom in dit artikel een aantal tips om jouw onderneming op een effectieve manier op sociale netwerken te promoten! 

#1. Kies de juiste platforms

Er is geen gebrek aan sociale netwerken waarop je je content kunt delen. Maar het is wel belangrijk om de juiste platforms te kiezen. Denk daarbij na over welke platforms jouw doelgroep gebruikt. Facebook en Twitter worden veel voor dit soort doeleinden benut. Ook het soort content dat je wilt delen is van belang. Als je bijvoorbeeld ook video’s publiceert, dan is het logisch om ook een YouTube kanaal te starten. Maak je vaak mooie foto’s? Dan zou ik zeker een Instagram account aanmaken! Je kunt ook overwegen om je blogposts op LinkedIn te publiceren.

#2. Maak het makkelijk om je content te delen

Het mooie aan social media is dat zodra je de boel hebt opgezet, je bezoekers het werk voor je doen; als jij unieke, nuttige en relevante blogposts schrijft, zullen die vanzelf door je bezoekers gedeeld worden. Je moet het ze echter wel zo gemakkelijk mogelijk maken om je content te delen. Dit kun je doen door social sharing knoppen op je website te zetten. Daarmee kunnen je bezoekers een blogpost met één klik delen op bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Pinterest.

#3. Plan vooruit

Zoals ik in deel 5 al aangaf is het belangrijk om consistent nieuwe content te publiceren. Als jij bijvoorbeeld elke maandag een nieuwe blogpost op je website plaatst, is het handig om deze automatisch meteen op social media te delen. Facebook maakt het mogelijk om berichten in te plannen, en daar zou ik zeker gebruik van maken. Zo kun je gemakkelijk vooruit plannen. En dat voorkomt dat je op het laatste moment nog berichten in elkaar moet flansen (wat ongetwijfeld zal leiden tot mindere kwaliteit). Zorg dat je altijd wat berichten klaar hebt liggen om te publiceren, compleet met hashtags, links en afbeeldingen.   

#4. Zorg voor interactie

Social media moet sociaal zijn. Dat geldt ook voor zakelijk gebruik. Dus je moet interactie creëren! Dat betekent je blogposts delen, maar ook vragen stellen en beantwoorden, reacties liken, de conversatie aan de gang brengen. Wen jezelf aan om elke dag even de tijd te nemen om de reacties van je volgers te beantwoorden. Mensen vinden het fijn als ze merken dat er daadwerkelijk geluisterd wordt naar wat ze te zeggen hebben.

#5. Handel gevoelige zaken ‘achter de schermen’ af

Het kan altijd gebeuren dat iemand iets negatiefs te zeggen heeft op je social media kanaal. Misschien over jou, over je onderneming of over iets dat je geschreven hebt. Het zal waarschijnlijk niet snel voorkomen, maar als je met iets dergelijks geconfronteerd wordt, zorg dan dat je indien dat gepast is publiekelijk reageert en aanbiedt om het probleem over direct message op te lossen. Zo zien andere mensen dat je responsief bent, zonder dat ze alle details over de kwestie hoeven te weten. Blijf professioneel!

#6. Bouw een community op

Veel mensen die beginnen met social media voor zakelijk gebruik, proberen zoveel mogelijk volgers te krijgen. Ik wil je echter aanraden om je te focussen op het vinden van volgers die geïnteresseerd, loyaal en betrokken zijn. Dit zijn namelijk de mensen die eerder geneigd zijn om jouw content te delen, je berichten te liken en uiteindelijk van jouw diensten gebruik te maken. Zo creëer je een eigen community met mensen die je helpen om je content (en je bedrijf) te promoten). Zoek niet alleen naar potentiele klanten, maar ook naar andere specialisten in jouw vakgebied. Als zo’n specialist een keer een van jouw berichten deelt, zien zijn/haar volgers dat ook, en zo kun je een veel groter bereik creëren. Dat is de kracht van social media: je concurrenten kunnen met hun invloed jouw onderneming een enorme boost geven!

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *